Romantismus v kultuře
Romantismus ve světové kultuře
- počátek a 1. pol. 19. st. byly v Evropě spojeny s napoleonskými válkami, snahou o sjednocení Německa a Itálie a sebeuvědomováním jednotlivých národů hledající svou identitu ve své historii a v lidové kultuře
- nespokojenost s politickými poměry vyústila ve vlnu revolucí (v Řecku, Španělsku, Rusku, Německu, Belgii)
- společným cílem revolučních hnutí bylo prosazení občanských a národních práv
- liberalizovala se výroba a podnikání, do výroby se zaváděly stroje
- nové objevy, vynálezy
- zvýšení finanční síly měšťanů
ARCHITEKTURA
- romantismus nevytvořil vlastní architektonický styl
- stavitelé čerpali z gotiky (vznikala tzv. neogotika) a románského slohu (vznikal tzv. neorománský sloh)
- - kolébkou neogotiky je Anglie
- - oblíbené byly romantické zahrady, ve kterých stály uměle vybudované zříceniny, poustevny či minarety inspirované mimoevropskou architekturou
- Eugene Emmanuel Viollet-le-Duc – restauroval opevnění města Carcassonne či katedrály v Paříži, Amiensu a v Remeši
- Houses of Parliament – neogotika, Londýn
- zámek Ashridge - novogotika
- Albert Memorial – novogotika
MALÍŘSTVÍ
- - nevšední a tajuplné náměty
- - čerpá se ze středověku a současných národních hnutí
- - důraz kladen na obsah díla a na dosažení efektu neklidu a dynamiky
- - inspirací byla příroda, hudba, pohádky, idealizovaný orient
- - zobrazení temných krajin a lesů plných dramatičnosti
- Francisco Goya – Hrůzy války
- Joseph Mallord William Turner – Poslední plavba lodi Téméraire; Déšť, pára a rychlost
- Eugene Delacroix – Svoboda vede lid na barikády; Bárka Dantova
- Théodor Géricault – Vor Medúzy
SOCHAŘSTVÍ
- - tvorba pomníků
- Francois Rude – reliéf Marsellaisa na Vítězném oblouku v Paříži; socha Jany z Arku a socha maršála Neye
- David d’Angers
HUDBA
- - vyjádření citů a nálad
- - využití prvků lidové hudby
- - nejdříve převládala písňová a klavírní forma, později vznikaly programní symfonie, symfonické básně a hudební dramata
- Franz Schubert
- Fryderyk Chopin
- Franz Liszt
- Richard Wagner
- Louis Hector Berlioz
- Nicollo Paganini – používání nové techniky hry
LITERATURA
- - zdůrazňuje se jedinečnost, emoce, spontánnost
- - požadovala se tvůrčí svoboda a osobitost autora
- - autoři zobrazovali iracionálnost (nadpřirozené jevy, pověry, šílenství)
- - oblíbenými tématy byly útěk z každodenního života, svoboda, nespoutanost, individualita, nezkrotná síla přírody (bouře, vodopády, pouště, moře), minulost (hl. středověk), mystika, exotické země
- - hlavní hrdina je výjimečná osobnost
- - stojí mimo společnost – vrah, kat, vyděděnec, žebrák, tulák a odmítá její normy
- - touží po lásce, která však nikdy nebude naplněná, prožívá konflikt se světem, v němž se cítí jako osamělý cizinec
- - řešení hledá v úniku do nezkaženého světa minulosti, fantazie, na venkov mezi prostý lid, spjatý s tradicemi a přírodou
- - romantická hrdinka většinou vdaná, ale zamilovaná do jiného muže, je však spoutaná společenskými pravidly, které mají přednost před vášní, a tak zůstává věrná manželovi
- - svět nelze změnit, z čehož plyne melancholie, pesimismus, zklamání, skepse
- - nejprve se psala spíše intimní a reflexivní lyrika, později však převažovala próza
- - typické žánry – lyrická balada, poema, básnická povídka, moderní epos, román ve verších, dramatická báseň, historický román a povídka, využívala se lidová mluva a archaický jazyk
- v rámci romantické literatury lze vydělit dva velké proudy:
- REVOLUČNÍ, který zdůrazňoval národní hrdost, jeho hrdina bojoval proti společnosti (většinou neúspěšně)
- druhý proud, KONZERVATIVNÍ, stavěl do kontrastu současnou společnost a vysněné ideály, nesnažil se o změnu tohoto stavu
- George Gordon Byron, Percy Bysshe Shelley, Jane Austenová, Walter Scott – Anglie
- Victor Hugo, Alexandre Dumas st. – Francie
- Heinrich Heine, bratři Grimmové, Novalis – Německo
- Alexandr Sergejevič Puškin, Michail Jurjevič Lermontov – Rusko
- James Fenimore Cooper, Edgar Allan Poe – Spojené státy americké